Iedere gebruiker van Mailchimp heeft deze week (oktober 2017) een mail gekregen die in het kort gaat over een wijziging van double-opt-in naar single opt-in. In de mail staat onder andere dit:

“•All MailChimp signup forms—including all of your existing forms—will shift from double opt-in to single opt-in. This change will occur automatically; you don’t need to make any manual adjustments within your account.
•The overall signup process will change: when single opt-in is enabled, the opt-in confirmation emails and the signup thank you page will not be sent or displayed.
•If you wish to keep your existing forms as double opt-in, you will need to set your preferences here before October 31.”

In de Facebookgroep “Durf te vragen over Mailchimp” kwamen al snel wat vragen binnen van mensen. Zoals je hieronder kunt lezen in de bronnen die ik heb gebruikt voor dit artikel, is double opt-in niet verplicht, de bewijslast ligt echter wel bij jou. Kun jij niet aantonen dat je de toestemming hebt (door sluitende teksten in je aanmeldproces bijvoorbeeld) dan is er mogelijkheid op gedonder.

In april 2018 komt er een nieuwe wet (avg of gdpr) die gaat over het veilig bewaren van persoonsgegevens, juist daarom zou ik geen risico nemen.

Dus is mijn kort door de bocht advies, houd die double opt-in gewoon aan, voer de wijzigingen door zoals Mailchimp ze aangeeft, dan zit je safe.

Ik heb een aantal keer met deze kant van Mailchimp te maken gehad, de bewijslast over het verkrijgen van de adressen was mager en ze gooien je er gewoon uit, een geïmporteerde lijst mag je alleen aanschrijven als je een toestemmingsmail maakt anders heb je gewoon pech. Dan kun je bijvoorbeeld je klanten bestand van al je jaren ondernemerschap niet invoeren.

De wijziging zelf is overigens heel gemakkelijk. In deze zin “If you wish to keep your existing forms as double opt-in, you will need to set your preferences here before October 31.” klik je op het woord here, je logt in als je dat nog niet gedaan hebt en klikt de lijsten aan waar je de double opt-in voor wilt aanhouden.

De bronnen van dit artikel vind je hieronder.

Mario Guagliardo reageerde in de Facebookgroep Durf te vragen over Mailchimp met deze heldere uitleg.

“Even vertaald naar Jip en Janneke, double opt-in is bij wet niet verplicht, alleen moet jij wel kunnen aantonen HOE er ingestemd is. En hoewel single opt-in dus toegestaan is, zal je altijd moeten aantonen dat jij op het moment van aanbieden ook die aanvullende regeltjes (hoe heb je t toegelicht, welke actie is er gedaan enzovoorts) kan verantwoorden. Gebruik van double opt-in zal dus eigenlijk altijd automatisch inhouden dat de gebruiker zelf de bevestiging heeft uitgevoerd. Samengevat, verplicht-NEE bewijstechnisch-JA https://www.frankwatching.com/archive/2017/07/13/e-mailmarketing-zo-stoom-je-jouw-opt-in-klaar-voor-de-gdpr-wet/

Ook de mensen van Autorespond hebben er een artikel over gemaakt. https://www.autorespond.nl/site/gdpr-hoort-er-alles-betekent-jou/

 , , ,