Hoe richt ik Mailchimp het slimst in

Ik krijg vaak vragen over hoe je administratie in Mailchimp nu het best te maken is. Maak je 1 lijst of meerdere, werk je met groepen, segments of tags en wat zijn daar de consequenties van. Hoe zorg je dat de juiste personen je nieuwsbrief ontvangen.

Heb je een betaald account of een legacy account met nog meerdere lijsten erin dan is belangrijk te kijken dat je per doelgroep een lijst/audience aanhoudt. Daarvoor geld hetzelfde als hieronder beschreven staat.

In de gratis versie van Mailchimp ben je gebonden aan 1 audience/lijst.

Iemand kan met 1 e-mailadres maar 1 keer op een lijst, in een audience staan. Via het sign up form of de eepurl link kan iemand zich maar 1 keer inschrijven. Wil je een tweede weggever aanbieden of je workshop/challenge/training/videoserie aanbieden aan dezelfde lijst dan zul je iets anders moeten doen. Je hebt daarin meerdere keuzes:

  • je maakt een landingspagina in Mailchimp (dmv tags zorg je voor opvolging)
  • je gebruikt hidden groups in een embedded form
  • je gebruikt een plugin op je WordPress website, ik raad Gravity forms aan. (dmv groups zorg je voor opvolging)

Wil je weten hoe je het doet in duidelijke en heldere stappen dan verwijs ik je naar de gratis online training die je hier kunt aanvragen.

Kom je er niet uit? Ik help je er graag bij, ook bij de keuze of Mailchimp het meest handige systeem is. Want ja ik ben fan van Mailchimp en er zijn situaties waarin het handiger is een ander systeem te kiezen. Plan via deze link een afspraak in.