Ben je ondernemer? Dan heb je vast ook een e-maillijst voor je nieuwsbrieven en nagedacht over een gratis weggever of cadeautje dat jouw lezers krijgen als ze zich inschrijven. Ik hoop dat je dit via een systeem automatisch laat versturen, zodat ze dat meteen in hun inbox ontvangen. Misschien komt er zelfs wel een aantal mails achteraan waarin je jezelf voorstelt, je product of dienst introduceert en het probleem van je klant blootlegt, zodat ze weten dat jij de oplossing voor ze hebt.

Krijgen ze dat meteen in hun inbox, dan heb je de eerste stappen in automatisering eigenlijk al gezet. Hulde voor jou. Ik denk dat het enorm helpt in het professionaliseren van je bedrijf als je dit soort acties neemt. Je hoeft dan namelijk niet meer elke keer je mailbox in de gaten te houden op aanvragen. Je krijgt alleen nog mails als het onverhoopt misgaat of als mensen je bedanken. Dat scheelt een hoop alert zijn.

Goedlopend proces
Geef je workshops of verkoop je andere producten of diensten, dan kun je ook daarin een stuk automatiseren. Hoe fijn zou het zijn als de betaling op je rekening komt, je klanten een bevestiging krijgen dat ze hebben betaald en dat ze welkom zijn? Enkele herinneringen over wanneer ze verwacht worden of hun inlogcodes. Kunnen vertrouwen op een goed lopend proces scheelt een hoop kopzorgen.

Voordat je in je systeem duikt om alles in te stellen, zet eerst een aantal zaken op een rij:

  • Wat bied je aan?
    • Wat is daarvoor nodig? Denk aan pdf, video, trainingsmateriaal… Maak dat in orde.
    • Beslis over datum, accommodatie en andere randvoorwaarden indien van toepassing.
    • Zijn er kosten mee gemoeid, denk na over hoe je dat in rekening gaat brengen. Ben je niet technisch onderlegd, zorg dat je professionele hulp inschakelt.
  • Hoe schrijven ze zich in?
    • Maak de (sales)pagina op je website daarvoor in orde.
    • Afhankelijk van wat het is, beslis je over de lengte en inhoud van de pagina.
  • Wat wil je dat er gebeurt als ze iets hebben aangevraagd?
    • Denk na over teksten, documenten etc.
    • Verwerk hier ook een eventuele betaling in.
    • Komen ze op je nieuwsbrief en is dat AVG technisch juist geregeld?
    • Welke documenten of inlogcodes wil je dat ze krijgen toegestuurd?
  • Is er daarna nog opvolging nodig?
    • Bij een online training denk aan reminder mails of alles lukt.
    • Bij een workshop denk aan route, inlogcode reminder op de dag voor de training.
    • Voorbereidende opdrachten.
    • Mails als er een nieuwe opdracht beschikbaar is.

Schrijf dit alles uit voor je echt begint met het inrichten in de systemen in je bedrijf. Dat scheelt je een hoop tijd.

Na ontvangst van jouw cadeautje
Wat ook nog een gedachte of twee waard is, is het proces rondom het sturen van je cadeautje als ze vers op je nieuwsbrieflijst binnenkomen. Als ze jouw weggever hebben ontvangen hebben ze, als je het goed hebt ingericht, vervolgvragen. Verwerk in je weggever op wat voor manier je die vervolgvragen kunt beantwoorden. Wil je ze een product of dienst aanbieden? Wil je dat ze contact met je zoeken in een gesprek? Goed idee om daarover na te denken, zodat je ook daar weer een stukje kunt automatiseren. Wat denk je van een linkje naar je agenda bijvoorbeeld?

Zo kun je stapje voor stapje je bedrijf inrichten en professionaliseren. Wil je hierover eens van gedachten wisselen? Boek dan nu een gratis gesprek in

Gratis call