Spambox hoe blijf je daar uit

Mailchimp is een Amerikaans e-mailmarketing bedrijf. Net als alle andere e-mailmarketing aanbieders hebben ze te maken met spamfilters die vaak dagelijks wijzigen, inboxen, instellingen daaarvan en hoe je zorgt dat dat proces zo soepel mogelijk verloopt. Net als jij willen ze graag zo hoog mogelijke openingsrates en geen spammeldingen als je een mail hebt gestuurd.

Jij kunt iets doen aan de inhoud van je mail en aan de kwaliteit van je lijst (wie importeer je wel en wie niet). Mailchimp kan iets doen in het technische proces van langs die spamfilters navigeren.

In dit artikel geef ik je een aantal algemene tips om te zorgen dat je toch in de inbox komt in plaats van in de reclame of spam folder.

Voed je lezers op

  • Meld in je aanmeldprocedure dat ze je toevoegen aan hun veilige lijst of aan hun adresboek zodat je op de goede plek uitkomt, jij hebt waardevolle informatie met ze te delen dat kun je best noemen.
  • Geef ze aan dat ze kunnen zoeken in de spam of reclame folder als ze jouw email niet kunnen vinden.
  • Je moet de mensen wel duidelijk aangeven dat ze ook benaderd mogen worden voor commerciĆ«le verkoopmails (meer over de aangescherpte wet die 18 mei 2018 ingaat in een ander blog)

Zorg voor een zakelijk adres

Stuur zelf je e-mails niet met Gmail of Hotmail en bij voorkeur ook niet vanaf een info@ adres. Naast dat het professioneler overkomt om een e-mailadres te gebruiken met jouw eigen url geeft het ook meer mogelijkheden in de mailbox terecht te komen.

Vink altijd de to-field aan

Spamfilers reageren beter op mail gericht aan Judith dan mail gericht aan niemand. Vink daarom altijd the to field aan, zie het plaatje hieronder.

Verifieer je gegevens in Mailchimp

Voordat je kunt versturen via een bepaald e-mailadres leid Mailchimp je door een verificatie procedure. Volg die route. Je kunt daarnaast de mail zo laten versturen dat het niet meer zichtbaar is dat het vanuit Mailchimp komt. Daarvoor ga je in je profile naar settings en verified domains. Daar volg je de aanwijzingen onder authentication op. Je zult dan op de server van je host een aantal wijzigingen moeten (laten) doorvoeren in de SPF en DKIM instellingen. Dit kun je gemakkelijk navragen bij je hostingprovider. Die kan je daarmee helpen.

Ik heb een (betaalde) instructie gemaakt in het Nederlands zodat je gemakkelijk de stappen kunt doorlopen. Die vind je hier.