Een autoresponder gebruik je om op gezette momenten een e-mail te sturen nadat je klant zich ergens voor heeft ingeschreven. Vaak krijg ik van mijn klanten de vraag, ik wil een autoresponder. Dan blijkt al snel dat er verwarring bestaat over de term en wat een autoresponder precies doet. Soms heb je het namelijk helemaal niet nodig. Ik leg het aan je uit. Een autoresponder gebruik je om op gezette momenten een e-mail te sturen nadat je klant zich ergens voor heeft ingeschreven. Er is dus altijd een trigger nodig om een autoresponder zijn werk te laten doen.

Een autoresponder is onderdeel van een nieuwsbrief systeem. Mensen schrijven zich via een inschrijfveld in voor je lijst, een workshop, een training of vragen informatie aan. Vervolgens wil jij die mensen voorzien van de bij hen passende informatie en je wilt dat ze weten wat jij voor hen kunt betekenen. Helemaal mooi zou zijn als ze ook nog je klant worden. Een van de systemen die je kunt gebruiken om je klanten geregeld op de hoogte te houden is een autoresponder. In Mailchimp heet dat Automation. Je plant e-mails in en het systeem bepaalt aan de hand van de actie van de (potentiële) klant wanneer welke e-mail verzonden wordt. Andere namen die hiervoor ook gebruikt worden zijn een funnel, een salesfunnel, marketingfunnel of opvolgmails.

Ik geef je een aantal voorbeelden waarin je het kunt gebruiken:

  • Je klant schrijft zich in voor je nieuwsbrief, ontvangt je gratis weggever via een e-mail vanuit het inschrijfproces met daarin een downloadlink. Vervolgens wil je na een week weten of de weggever ontvangen is en of er nog vragen zijn. Na twee weken stuur je nog een extra tip. Vervolgens doe je na drie weken nog een aanbieding speciaal voor deze groep.
  • Je maakt een online challenge van 7 dagen waarin je potentiële klanten iets leert. Ze schrijven zich via je website in en krijgen meteen een 1e mail, de volgende dag weer en zo verder gedurende 7 dagen. Ook dan gebruik je een autoresponder.
  • Je nodigt klanten uit een afspraak met je te maken via je website, in een eerste e-mail komt een lijstje met vragen die ze terug kunnen sturen aan je, na drie dagen komt automatisch een mail met een linkje naar je agenda.

Je hebt in onderstaande gevallen de autorespond functie niet nodig:

  • Je geeft een online challenge van 21 dagen. Van 1 t/m 21 maart stuur je elke dag een e-mail. Deze kun je gewoon op datum inplannen.
  • Je wilt op een specifieke datum een groep mensen een e-mail sturen, dat plan je ook onafhankelijk van je autoresponder in.

Welke systemen kunnen je helpen je marketing goed in te richten zodat je er bijna geen omkijken meer naar hebt? Je kunt kijken naar Mailchimp, Active Campaign, Mailblue, SendinBlue, Mailerlite, Mailpoet en zo zijn er nog vele.

Wil je graag een goede inrichting van je mailsysteem met autorespond functie en/of er eens over van gedachten wisselen, stuur me een e-mail dan maken we een afspraak.