Let jij erop? Hoeveel mensen jouw nieuwsbrief hebben geopend? Het is interessant om in de gaten te houden, want dan kun je tussentijds de nodige aanpassingen doen. Iedereen wil hogere openingspercentages van zijn nieuwsbrief en een betrokken publiek toch? Ik geef je in dit blog vijf misschien wel heel simpele tips om dat voor elkaar te krijgen.

Tip 1
Hoe groot is de kans dat jij een nieuwsbrief opent als iemand iets aan jou vraagt? Groot toch? Dan zal dat voor jouw klant waarschijnlijk ook zo zijn. Stel daarom een vraag in de onderwerpregel en voeg een naam toe als je die hebt. Meteen een goede reden om de voornaam te vragen van je abonnee als hij/zij zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief.

Tip 2
Schrijf de nieuwsbrief over de echte pijn van je klant. Waar ligt jouw klant wakker van, waar maakt hij/zij zich zorgen over? Geef in jouw nieuwsbrief antwoord op die vraag of de oplossing voor het probleem. Je zult zien dat het openingspercentage stijgt.

Tip 3
Zorg dat je überhaupt in de inbox terechtkomt. Check je spf en dkim-instellingen als je Mailchimp gebruikt en laat ze goed zetten door je hostingpartij. Dat zorgt ervoor dat je een stuk beter in de inbox van je klant terechtkomt. In de inbox belanden zorgt ervoor dat je de kans dat de mail geopend wordt vergroot. Lees hier nog meer over in mijn blog ‘De spambox, hoe blijf je daar uit?’ Gebruik je een ander e-mailprogramma dan Mailchimp, zoek even op spambox of spf en dkim, dan kun je vast ook daar vinden hoe je die instellingen goed zet.

Tip 4
Maak een ritme voor het versturen van je nieuwsbrief; elke week op vrijdag of iedere twee weken op dinsdagavond. Dat zorgt ervoor dat je klanten naar je gaan uitkijken. Als je daarnaast hele goede content biedt in je nieuwsbrief dan krijg je naast betere openingspercentages ook reacties.

Tip 5
Vraag in je nieuwsbrief om een reactie, maak een goede call to action en beperk het aantal onderwerpen (het liefst maar één). Je geeft je klant daarmee geen keuzestress, het leest prettiger en het vergroot de kans dat jouw abonnee je volgende mail ook opent.

Openingspercentages
Onthoud in ieder geval dat de openingspercentages niet heilig zijn. De getallen worden enorm beïnvloed door de instellingen die jij hebt in je e-mailprogramma, de instellingen die de klant heeft in het zijne en een hoop techniek. Een grote lijn is er natuurlijk wel uit te halen. En hoe hoger, hoe liever jij het ziet. Mochten je openingspercentages nu lager zijn dan gemiddeld 30%, dan zit je aan de lage kant. Misschien is het dan een idee om een vrijblijvende afspraak met mij in te plannen, dat kan via hier. Zijn ze hoger dan 50%… gefeliciteerd, dat is hoger dan gemiddeld, dan doe je vast een aantal van de dingen hierboven. Maar ook jij bent uiteraard van harte welkom om een afspraak met mij in te plannen. Ik help je graag op weg!